Lista aktualności Lista aktualności

Łowiectwo

            Łowiectwo w naszej kulturze jest specyficzną formą relacji człowieka z przyrodą. Jest bardzo głęboko zakorzenione w dziejach i kulturze człowieka. Dla jednych jest tylko jedną z form rozrywki oraz doskonałą okazją do spotkań towarzyskich powiązanych z wypoczynkiem na świeżym powietrzu, ale są też tacy których łowiectwo pochłania bez reszty, dla których łowiectwo jest olbrzymią pasją życiową.

W świetle podstawowego aktu prawnego jakim jest ustawa Prawo łowieckie, łowiectwo w Polsce prowadzone jest zgodnie z podstawowymi zasadami gospodarki rolnej, leśnej i rybackiej a głównym ustawowym celem jest stałe polepszanie zwierzynie środowiska jej bytowania. Podstawową jednostką na której prowadzona jest gospodarka łowiecka jest obwód łowiecki a nie jak wielu błędnie uważa teren Nadleśnictwa czy jakiegoś kompleksu leśnego. Na mocy uchwały sejmiku Województwa teren danego województwa dzielony jest na obwody łowieckie tak więc na mocy takiej uchwały nasz powiat opoczyński również podzielony jest na obwody których całkowice położonych w naszym powiecie jest 14. Ustawa rozróżnia dwa rodzaje obwodów łowieckich: polne i leśne. Obwody leśne to takie obwody w których powierzchnia leśna stanowi ponad 40% ogólnej powierzchni natomiast obwody polne są to obwody w których powierzchnia leśna stanowi nie więcej niż 40% ogólnej powierzchni. Nieprawdziwym ( jak wielu myśli) jest  to, że obwody leśne to są te obwody które leżą na terenie Lasów Państwowych i w których to leśnicy prowadzą gospodarkę łowiecką. Leśnicy zajmują się prowadzeniem gospodarki leśnej a nie prowadzeniem gospodarki łowieckiej. Wszystkie obwody na wniosek PZŁ po wcześniejszym zasięgnięciu opini właściwego miejscowo wójta (burmistrza, prezydenta miasta), oraz właściwej  izby rolniczej wydzierżawiane są poszczególnym kołom łowieckim. Obwody polne wydzierżawia właściwy starosta natomiast obwody leśne wydzierżawia  Dyrektor Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych. W obydwu przypadkach okres dzierżawy wynosi 10 lat. Czynsz dzierżawny koła płacą raz w roku. Przy obliczaniu wysokości czynszu dzierżawnego pod uwagę brana jest kategoria obwodu łowieckiego, powierzchnia obwodu oraz równowartość pieniężna żyta.

Podstawowym obowiązkiem kół łowieckich jest realizacja postanowień zawartych w umowie dzierżawy w tym realizacja rocznych planów łowieckich oraz planów hodowlanych.  Roczne plany łowieckie stanowią podstawę gospodarki łowieckiej na terenie danego obwodu łowieckiego. Przy sporządzaniu tych planów należy zawsze brać pod uwagę zasadę optymalnego gospodarowania populacjami zwierząt łownych a także nalezy uwzględniać ryzyko powstawania szkód od tych zwierząt zarówno w lasach jak również i na polach. Należy zawsze pamiętać, że stan ilościowy zwierzyny na danym obwodzie łowieckim musi być zawsze dostosowany do realnej produktywności tego obwodu. Krótko mówiąc nasze obwody łowieckie tak samo jak poszczególne gospodarstwa rolne mają swoją pojemność czyli maksymalną ilość zwierzyny jaką jesteśmy w stanie utrzymać. Warto w tym miejscu wspomnieć że za nie wykonanie planu pozyskania niektórych gatunków zwierząt łownych koła łowieckie płacą odszkodowania natomiast w przypadku przekroczenia ilości pozyskanej zwierzyny (w stosunku do tej liczby zaplanowanej) osoba w kole która zaniedbała ten obowiązek (czyli najczęściej jest to łowczy koła) odpowiada karnie – czyn ten zagrożony jest karą pozbawienia wolności do 1 roku pozbawienia wolności! To Planowanie łowieckie dotyczy każdego gatunku łownego – czyli wszystkie zwierzęta z listy gatunków zwierząt łownych są w takim planie ujęte i dla każdego gatunku przewidziana jest określona liczba jaką można pozyskać. W przypadku niektórych gatunków oddzielnie ustalona jest liczba samców i samic przeznaczonych do odstrzału. Powyższe planowanie następuje na podstawie przeprowadzanych wcześniej czynności inwentaryzacyjnych – tzw. taksacji pasowych i inwentaryzacji które mają na celu określenie ilości zwierzyny bytującej w "gospodarstwie właściwego koła łowieckiego" czyli w obwodzie łowieckim. Czynności te są niezbędne ponieważ ciężkie zimy, kolizje drogowe ze zwierzętami łownymi a przede wszystkim kłusownictwo mogłyby zachwiać stan równowagi ilościowej zwierzyny bytującej w naszych lasach i polach. Wykonanie tych czynności jest podstawowym elementem prowadzenia właściwej gospodarki  poszczególnych kół łowieckich a nie obowiązkiem Nadleśnictw czy pracujących w tych Nadleśnictwach leśników. Leśnicy w swoim zakresie obowiązków takich czynności nie mają przypisanych.

            Czynności wyżej opisane związane z właściwym policzeniem zwierzyny są pierwszym etapem w sporządzaniu rocznych planów łowieckich. To właśnie koła łowieckie przy współpracy z Zarządem Okręgowym PZŁ na podstawie obowiązujących przepisów prawa sporządzają roczne palny łowieckie. Następnie wszyscy wójtowie / Burmistrzowie / Prezydenci Miast na których terenach to leży dany obwód łowiecki, zobowiązani są z takim planem się zapoznać i taki plan zgodnie z posiadaną wiedzą zaopiniować. Ostatnim elementem sporządzania rocznego planu łowieckiego jest jego zatwierdzenie przez właściwego miejscowo Nadleśniczego. Powyższe czynności muszą być zakończone zawsze w marcu ponieważ realizacja nowego planu rozpoczyna się z dniem 1 kwietnia.

            Uatawa prawo łowieckie w artykule 51 określa wykroczenia łowieckie zagrożone karą grzywny do nawet 5000 zł natomiast artykuły 52 oraz 53 są zagrożone sankcjami karnymi i kara za popełnienie takich czynów może wynieść nawet do  5 lat pozbawienia wolności – m.in kłusownictwo zarówno przy użyciu broni palnej jak również za pomocą hartów. Dodatkowo za nielegalne pozyskanie zwierząt łownych naliczny jest na podstawie stosownego rozporządzenia ekwiwalent pieniężny który w przypadku skłusowania np. łosia może wynieść ponad 25 000,00zł!!! Ważnym jest, że w przypadku popełnienia czynu nielegalnego pozyskania zwierzyny ekwiwalent pieniężny dla Skarbu Państwa jest obligatoryjny.

            Ważnym artykułem  w ustawie Prawo łowieckie jest art 2 który mówi że,  "Zwierzęta łowne w stanie wolnym, jako dobro ogólnonarodowe, stanowią własność Skarbu Państwa". Dopiero zwierzyna pozyskana agodnie z obowiązującymi przepisami prawa staje się własnością dzierżawcy obwodu czyli np. koła łowieckiego i dopiero wówczas koło może na wniosek myśliwego odsprzedać mu pozyskaną przez niego zwierzynę. Pozyskane w ten sposób fundusze koła łowieckie przeznaczają na potrzeby prowadzenia gospodarki łowieckiej. Należy w tym miejscu wspomnieć, że to poszczególne koła łowieckie, które dzierżawią obwody łowieckie odpowiedzialne są za zimowe dokarmianie zwierząt. Ilość i rodzaj oraz termin wykładania karmy należą do zadań własnych poszczególnych kół łowieckich. To właśnie koła decydują ile i jakie urządzenia łowieckie zostaną wzniesione oraz ( po uzgodnieniu z właścicielem terenu) gdzie zostaną one zlokalizowane. Reasumując - pełną odpowiedzialność za prowadzoną gospodarkę łowiecką ponoszą poszczególne koła łowieckie. Wiele osób niestety uważa, że to zadaniem pracowników Służby Leśnej (Nadleśnictw) jest dokarmianie zwierzyny. Niestety myśl ta jest błędna. To nie Leśnicy mają obowiązek dokarmiania zwierzyny. To zadanie spoczywa na poszczególnych kołach łowieckich.  Bardzo często zdarza się, że karma jaką wykładają koła zwierzynie jest kradziona z miejsc ich wyłożenia – tzw karmisk. Jest to czyn niezwykle haniebny i oczywiście karalny. Należy pamiętać że czyn taki może nawet wypełnić znamiona przestępstwa za co przewidziana jest kara bezwzględnego pozbawienia wolności. Łowiectwo jest to praca ciężka wielu członków poszczególnych kół która jednak przynosi wiele satysfakcji. Widok zwierzyny pobierającej karmę w ciężkich warunkach zimowych jest niezwykle przyjemnym doznaniem.

Pamiętajmy więc wszyscy, że zwierzyna w stanie wolnym jest własnością Skarbu Państwa – jest dobrem ogólnonarodowym o które powinniśmy wszyscy dbać a prowadzenie właściwej gospodarki  w tym zakresie powierzone zostało również naszym opoczyńskim kołom łowieckim.